Read, inspire and take an action!

Rust / Web Assembly

Dlaczego pisząc aplikacje webowe w najpopularniejszych obecnie językach takich jak JavaScript, Python czy PHP warto zwrócić uwagę na nowy język programowania Rust? Przy nieustannie rozwijającej się potrzebie tworzenia nowych, z większą ilością funkcji, skomplikowanych aplikacji w przeglądarce możemy natrafić na problem z wydajnością. Generowanie dużej ilości modeli 3d, tworzenie wymagających gier , to wszystko obecnie […]

Read more...

Flutter – Rysowanie

We wpisie przyjrzymy się jak stworzyć prostą aplikację do rysowania we frameworku Flutter. Po stworzeniu nowego projektu z wybraną przez siebie nazwą przy użyciu komendy „flutter create nazwa_projektu” i uruchomieniu komendy „flutter run” powinniśmy zobaczyć na ekranie naszego telefonu (jeśli korzystamy z telefonu podpiętego poprzez USB) lub ekranie emulatora napis „Hello World”. Następnie przechodzimy do […]

Read more...

Jak stworzyć widget przy pomocy Vue.js

Na początek powinniśmy mieć zainstalowane Vue Cli 3, narzędzie to pozwoli nam utworzyć projekt bez konieczności ręcznego konfigurowania szkieletu naszej aplikacji. Vue CLI 3 (https://cli.vuejs.org/guide/installation.html) możemy zainstalować przy użyciu następujących komend: Stwórzmy prosty projekt o nazwie „widget” przy użyciu komendy: Po użyciu powyższej komendy pojawi nam się pytanie w jaki sposób nasz projekt powinien zostać […]

Read more...

Flutter – Nawigacja pomiędzy widokami

Na początku stworzymy podstawowy widok naszej aplikacji, będzie się on składał z wyświetlanego tytułu pośrodku ekranu oraz dwóch przycisków służących do nawigacji pomiędzy poszczególnymi widokami, którym nadamy unikatowe efekty przy kliknięciu, osobny kolor dla każdego ekranu. Poniższy kod powinniśmy wstawić do pliku main.dart znajdującego się w folderze lib i uruchamiamy komendę „flutter run”.     […]

Read more...

Alternatywne JavaScriptowe Frameworki

W JavaScriptowym świecie poza frameworkami React, Angular które podzieliły po między siebie popularność, a goniącym je Vue.js jest jeszcze miejsce na inne, mniej skompilowane frameworki, które nie zostały jeszcze dostrzeżone przez szersze grono ludzi. Mihtril – prosty i szybki framework zapewniający nam podstawowe funkcjonalności, których oczekujemy takie jak routing czy wsparcie przy pracy z techniką […]

Read more...

Flutter – pobieranie danych w formacie JSON

W tym wpisie zapoznamy się jak w prosty sposób pobrać dane w formacie JSON. Dane do naszej aplikacji weźmiemy z rest api, którego opis znajduje się na https://jsonplaceholder.typicode.com/ . Po wklejeniu poniższego kodu powinniśmy zobaczyć prostą listę z trzema polami, którą później będziemy mogli wzbogacić o następne. W razie potrzeby pod linkiem https://docs.flutter.io/flutter/material/Icons-class.htmlznajduje się lista ikon, […]

Read more...

Flutter – nowe narzędzie do tworzenia mobilnych aplikacji

Flutter to nowy framework stworzony przez Google do tworzenia mobilnych aplikacji na systemy iOS czy Android, za pomocą języka Dart. Język ten możemy wykorzystać przy tworzeniu webowych aplikacji na przykład przy pomocy frameworku AngularDart czy do wspomnianych aplikacji mobilnych. Na pewno warto poświęcić mu niego uwagi choćby na zbliżający się powoli system operacyjny Fuchsia. Jakie […]

Read more...

Inne sposoby na tworzenie frontendu

Obecnie do wyboru mamy większy wybór niż frameworki czy biblioteki do tworzenia warstwy widoku, mianowicie są to nowopowstałe, albo dopiero nabierające popularności języki programowania, narzędzia skierowane przede wszystkim na potrzeby frontendu.     Elm – funkcyjny język programowania, którego autorem jest Evan Czaplicki. Od razu nasuwa się pytanie, dlaczego uczyć się całego języka skoro można […]

Read more...

JavaScriptowe Frameworki

Omówimy parę z wiodących frameworków, chociaż w chwili pisania tego artykułu pojawiło się na pewno kilka frameworków.     Vue.js – framework open-source służący do tworzenia progresywnych aplikacji webowych, którego autorem jest Evan You. Z założenia skupia się na tworzenie widoku, a funkcjonalności typu routing czy zarządzanie stanami aplikacji powinny zostać zaimplemtowane przez zewnętrzne biblioteki […]

Read more...

Obiecujące języki w świecie webdev

Jakie języki mają szansę w niedalekiej przyszłości stać się wiodącymi we frontendzie czy backendzie? W dalszej części artykułu przedstawione są cztery z nich, które w najbliższych latach mogą trochę namieszać i skierować część uwagi na siebie.     1) Elm – język funkcyjny, skierowany stricte pod pisanie kodu dla warstwy frontendu kompilowany do kodu javascript. […]

Read more...
Flutter – Nawigacja pomiędzy widokami

Na początku stworzymy podstawowy widok naszej aplikacji, będzie się on składał z wyświetlanego tytułu pośrodku ekranu oraz dwóch przycisków służących do nawigacji pomiędzy poszczególnymi widokami, którym nadamy unikatowe efekty przy kliknięciu, osobny kolor dla każdego ekranu. Poniższy kod powinniśmy wstawić do pliku main.dart znajdującego się w folderze lib i uruchamiamy komendę „flutter run”.     […]

Read more...
Alternatywne JavaScriptowe Frameworki

W JavaScriptowym świecie poza frameworkami React, Angular które podzieliły po między siebie popularność, a goniącym je Vue.js jest jeszcze miejsce na inne, mniej skompilowane frameworki, które nie zostały jeszcze dostrzeżone przez szersze grono ludzi. Mihtril – prosty i szybki framework zapewniający nam podstawowe funkcjonalności, których oczekujemy takie jak routing czy wsparcie przy pracy z techniką […]

Read more...
Flutter – pobieranie danych w formacie JSON

W tym wpisie zapoznamy się jak w prosty sposób pobrać dane w formacie JSON. Dane do naszej aplikacji weźmiemy z rest api, którego opis znajduje się na https://jsonplaceholder.typicode.com/ . Po wklejeniu poniższego kodu powinniśmy zobaczyć prostą listę z trzema polami, którą później będziemy mogli wzbogacić o następne. W razie potrzeby pod linkiem https://docs.flutter.io/flutter/material/Icons-class.htmlznajduje się lista ikon, […]

Read more...